Multi Culti Cooking met jongeren en ouderen

Liefde gaat door de maag!

Dit project hebben we in januari 2023 afgerond. We hebben het in totaal zo’n 35 keer uitgevoerd met verschillende scholen en ouderencentra. Het was een groot succes!

Een bestaand concept Multi Culti Cooking dat al ruim tien jaar door de oprichtster van Stichting Lot (en nu projectleidster), Charlotte Borggreve wordt uitgevoerd op VO-scholen en daar een groot succes is, is uitgebreid naar basisscholen en ouderencentra. Leerlingen en ouderen uit de buurt gaan elkaar ontmoeten en samen koken.

Les & kookmiddagen

Dat doen we in de vorm van een les op school en vijf kookmiddagen waarbij kinderen en ouderen samenwerken aan een landthema uit een andere dan de eigen cultuur. Hoe leuk is het om elkaars achtergronden op een originele manier te leren kennen? En ook nog plezier te hebben met elkaar? En natuurlijk te eindigen met gezond en lekker eten?

Doel

Doel is dat (overwegend autochtone) ouderen op een aantrekkelijke manier (door samen met kinderen te koken en te vormgeven) uit hun isolement worden gehaald en in contact komen met kinderen uit de buurt (meestal met een diverse etnische achtergrond). Ook voor die kinderen (en hun ouders) is dat goed. Daarbij leren kinderen en ouderen wat lekker en gezond eten is en hoe je dat bereidt en er daarna samen van geniet.

‘Cultural understanding’ en ouderenactivering gaan hier hand in hand.

Droom

Onze droom is om jong en oud bij elkaar brengen om elkaar te ontmoeten, een vriendschapsband te krijgen en elkaars (en andere) culturen te leren kennen. En omdat koken en eten in de sfeer van steeds een ander landthema, verbindt, doen we dat door samen te koken, het restaurant aan te kleden en met elkaar te eten. Behalve eten uit een land te maken, gaan de kinderen en ouderen zich ook verdiepen in de kleuren, kunst en sfeer van het land en vertalen dat in het beschilderen van glas- en aardewerk en het bedrukken van tafelkleden en andere kunstzinnige uitingen. Ze doen dit onder leiding van een kunstenaar die ervaring heeft in het werken met deze doelgroep.

Hoe gaat het in zijn werk?

– Wij brengen basisscholen en wooncentra voor ouderen bij elkaar in de buurt (in Amsterdam) samen.
– Vervolgens gaan we met de school en het wooncentrum vijf keer een kookmiddag organiseren waardoor de kinderen (en hun ouders) en de ouderen de kans krijgen om elkaar echt te ontmoeten, een band te krijgen en elkaars cultuur en achtergrond te leren kennen.
– Tevens leren de kinderen en ouderen andere culturen kennen door samen naar een landthema te koken en creatief vorm te geven.
– Daarbij leren de kinderen en ouderen welke gezonde producten je kan gebruiken bij het bereiden van een leuk en lekker diner.
– De ouderen worden op een speelse manier uit hun isolement gehaald, geactiveerd.

We streven ernaar om Multi Culti Cooking met kinderen en ouderen 50 keer per jaar uit te kunnen voeren in Amsterdam. Dat betekent dat we uitgaan van tien ouderencentra die we elk koppelen aan een school uit de directe omgeving. Samen met leerlingen en ouderen gaan we (per ouderencentrum en school) vijf keer koken en vormgeven.

Leskoffertje

Ter voorbereiding en verdieping op school bieden we de speciale les Multi Culti Cooking aan. Deze les maakt deel uit van een leskoffertje dat we hebben ontwikkeld en die de kinderen op school ter voorbereiding krijgen. In deze les wordt de migratiegeschiedenis op een tijdbalk afgezet, in vogelvlucht de verschillende keukens in Nederland behandeld, gaan de leerlingen het tegen elkaar opnemen in het perfect tafel dekken, maken ze uitsteekpuzzeltjes van komkommer en wortel, waarna ze eindigen met een wedstrijdje pinda’s eten met chopsticks. Het leskoffertje bevat deze les en al het benodigde materiaal.

“Wij vonden de voorbereiding in de groep heel prettig, zeker ook dat de kinderen de lesmodule van MCC een keer gedaan hadden voordat ze echt aan de slag gingen. Het was erg goed dat jullie van te voren met ze doornamen wat ze konden aantreffen, dat ze tussen de mensen moesten gaan zitten etc. De vriendschap tussen een van mijn leerlingen en een bewoonster is er nog steeds en ze bezoekt de bewoonster nog steeds met haar moeder in het weekend. Wij zullen als school nu ook meer gaan doen met het verpleegtehuis.

Zeker voor herhaling vatbaar!”  Jet Hilberdink Docent Basisschool Kindercampus Zuidas