Onze projecten in Oeganda

Inventaris en schoon drinkwater voor een school.

Samen met Jeremiah en Kate Mbulamani van Mothers Heart Uganda (www.mothersheartuganda.com) hebben we een aantal projecten gedaan op theGolden Hill Academy in Mutoto (Oeganda). Na een fondswervingsactie van een Nederlandse vrouw en met hulp van onder andere Duitse vrijwilligers, is er een lagere school met vier klassengebouwd. Stichting Lot heeft het inventaris van de school kunnen aanschaffen en tevens een natuurlijke speeltuin gemaakt en een schommel en zandbak kunnen bekostigen.

Biblionef doneerde een tweehonderdtal Engelstalige leesboeken voor de school.

Een donatie van Dries Borggreve steldede school in staat om water aan te leggen, zodat de kinderen schoon drinkwater hebben en hun handen kunnen wassen. Het waswater wordt hergebruikt. Ookwerden er een paar kranen aangelegd voor de dorpsgemeenschap, zodat er meer water is en tevens het gehele jaar door, want in de droge tijd vallen de andere kranen in het dorp regelmatig droog. Het water komt van een bron in de bergen en geeft het gehele jaar door water.

Daarna kwam het verzoek om een bijdrage om de school te kunnen schilderen. Van enkele fondsen hebben we geld gekregen om dat te realiseren. De school ziet er nu prachtig uit!

In januari 2022 ben ik met een bevriende timmerman en zijn vrouw naar Mutoto gegaan om de nieuwe kleuterlokalen in te richten met speelhuisjes, bouwhoek en boekenkast. We hadden speelgoed meegenomen en boeken van Biblionef. Ook hebben we met sjablonen de lokalen beschilderd. Het inventaris was al aangeschaft, dus toen we weggingen hadden de lokalen een metamorfose ondergaan met als resultaat heel gelukkige leerlingen en leerkrachten!