Onze projecten in Oeganda

Inventaris, inrichten van klaslokalen, bouwen schoolplein en schoon drinkwater voor de school in Mutoto.
Bouwen van een gezondheidscentrum in Mutoto.

School

Samen met Jeremiah en Kate Mbulamani van Mothers Heart Uganda (www.mothersheartuganda.com) hebben we een aantal projecten gedaan op the Golden Hill Academy in Mutoto (Oeganda). Na een fondswervingsactie van een Nederlandse vrouw en met hulp van onder andere Duitse vrijwilligers, is er een lagere school met vier klassen gebouwd. Stichting Lot heeft het inventaris van de school kunnen aanschaffen en tevens een natuurlijke speeltuin gemaakt en een schommel en zandbak kunnen bekostigen.

Biblionef doneerde een tweehonderdtal Engelstalige leesboeken voor de school.

Daarna kwam het verzoek om een bijdrage om de school te kunnen schilderen. Van enkele fondsen hebben we geld gekregen om dat te realiseren. De school ziet er nu prachtig uit!

Water

Een donatie van Dries Borggreve stelde de school in staat om water aan te leggen, zodat de kinderen schoon drinkwater hebben en hun handen kunnen wassen. Het waswater wordt hergebruikt. Ook werden er een paar kranen aangelegd voor de dorpsgemeenschap, zodat er meer water is en tevens het gehele jaar door, want in de droge tijd vallen de andere kranen in het dorp regelmatig droog. Het water komt van een bron in de bergen en geeft het gehele jaar door water.

Kleuterschool en speelplaats

In januari 2022 ben ik met een bevriende timmerman en zijn vrouw naar Mutoto gegaan om de nieuwe kleuterlokalen in te richten met speelhuisjes, bouwhoek en boekenkast. We hadden speelgoed meegenomen en boeken van Biblionef. Ook hebben we met sjablonen de lokalen beschilderd. Het inventaris was al aangeschaft, dus toen we weggingen hadden de lokalen een metamorfose ondergaan met als resultaat heel gelukkige leerlingen en leerkrachten!

Daarna heeft Stichting Lot geld gedoneerd om een stuk land te kopen om een speelplaats voor de school te maken.

Gezondheidscentrum

Een grote wens van Jeremiah is uitgekomen: we ondersteunden hem om samen met de dorpelingen een gezondheidscentrum in het dorp te bouwen. Het stuk land hiervoor is gedoneerd door de dorpelingen en die doneerden ook bouwstenen. Met €5000 van de Elise Spykmanstichting is de bouw bekostigd. De Mbale District Health Office heeft toegezegd om de arts, verpleegster en administratief medewerker aan te stellen. Ik heb Mutoto in februari 2024 bezocht en vierde samen met honderden dorpelingen de opening van het centrum.

Klamboes

Voorkomen is beter dan genezen. Dus hebben we dankzij een gift voor 500 gezinnen met jonge kinderen en zwangere vrouwen geïmpregneerde klamboes gekocht. Twee per gezin. Jeremiah en Kate gaan samen met hun team de klamboes uitdelen en geven dan meteen voorlichting hoe je ze moet gebruiken en wat je nog meer kan doen: geen stilstaand water waar de muggenlarven zich in kunnen ontwikkelen etc. Daarna monitoren ze het project en kijken of het effect heeft zodat minder kinderen en zwangere vrouwen in het ziekenhuis belanden met malaria.